تراوین

بازی سرگرمی

تراوین

بازی سرگرمی

کدام نژاد؟ کدامین انتخاب؟

باسلام خدمت تمام تراوین بازهای ایرانی
مقاله پیش را مبتنی بر مطالعات و تحقیقات و تجربه ی خودم و دوستان عزیزیست که مدت زیادی به این بازی زیبا پرداخته اند. این مقاله فقط دنبال نشان دادن انتخاب یکی از سه نژاد موجود دربازی تراوین هست و بیشتر درجهت شناساندن نژادها به کسانیست که تازه این بازی را شروع کرده اند و در ابتدای راه هستند ...
هرچند خواندن آن برای بازیکن های حرفه ای هم خالی از لطف نیست
از ان جایی که این بازی ساخت شرکت آلمانی است، خیلی از بازیکن ها متوجه این نشده اند که نژاد توتن درسته که درظاهرنیروهای ضعیفی از لحاظ رنک هجومی ودفاعی نسبت به دو نژاد دیگر داره ولی به دولیل شدیدن مهم که بطور بسیار ماهرانه از سوی شرکت المانی در طراحی نیروهای نژاد توتن {آلمانی} بکاربرده شده که حائز اهمیت هست؟
شاید تا حالا از خودتان پرسیده باشید که در 4 مدال هر هفته که به پیشرفت کنندگان _غارتگران_مدافعان و مهاجمان برتر دربازی داده میشه چرا نژاد توتن دارای بیشترین سهم است؟
ویا چرا اکثر بازیکن های حرفه ای به این نکته پی برده اند که نژاد توتن نژاد قویتری است؟
همه ی این موارد به همان طراحی زیرکانه این نژاد و دو ویژگی مهم این نژاد برمی گردد.
درابتدا باید اذعان کنم که خیلی از بازیکن های حرفه ای مواردی رو که قراره توضیح بدم رو میدونن و با این وجود بخاطر سبک وروش خاص خود دونژاد دیگر رو انتخاب میکنن، ولی این برا بازیکن های مبتدی و ناآشنا مهمه که دلیل انتخاب نژاد توتن را ازطرف بازیکن های حرفه ای بفهمند که واقعن کدامین انتخاب؛ انتخاب برتر است
دو ویژگی مهم نژاد توتن

1- نوع طراحی این نژاد برای غارت کردن بیشتر؛ نسبت به دو نژاد دیگر
یعنی وقتی با انتخاب نژاد توتن شما دست به غارت میزنید؛ اگر مدافع مخفیگاه داشته باشد میتوانید تا 20 درصد از
سطح مخفیگاهش را غارت کنید و همین کار باعث میشه که دو نژاد دیگه وقتی برای غارت به همان دهکده ای که قبلش توتن اونجا رفته، دست خالی برگردند.
پس ویژگیه مذکور باعث شده که لقب نژاد توتن غارتگر باشه
{بحث چگونگی گرفتن مدال دزدان هفته بوسیله نژاد ها رو در یک مقاله جداگانه خواهم آورد}
باز هم همین ویژگی خاص این نژاده که باعث میشه سبک بازی کردن با نژاد توتن با دو نژاد دیگه فرق کنه
یک سوال کلیشه ای که بعضی وقتا از طرف بازکن های مبتدی میشه
سوال:
من بعنوان خواننده این مطلب میتوانم یک مورد نقض بیارم که نژاد گول با سواره رعد بخاطر سرعت این نژاد میتونه
غارت بالایی داشته باشه و آن ویژگی توتن درغارت را با سرعت خودش جبران کنه؟
جواب:
باید به این طیف از خوانندگان این مقاله بگم که درسته که رعد سریعترین نیرو در بازیه اما با مثال زیر توجه کنید:
قاعدتن درهرمنطقه ای که شما باشید و نژاد گول رو هم انتخاب کرده اید و رعد رو هم تحقیق کرده باشید این رو هم باید درنظر داشته باشید که دراطراف شما چند بازیکن حرفه ای از نژاد توتن هست
که برای غارت کردن فارم ها بصورت مرتب و متوالی نیرو میفرستند و بخاطر زدن 20 درصد ازمنابع موجود در مخفیگاه
عملن شانس غارت منابع رو برای نیروی رعد ازن ژاد گول{گول نوشته میشه ولی گــُل خوانده میشه} را کاهش میدهند.
پس روی کاغذ رعد شاید پیروز باشه ولی باز کم سرعترین نیرو نژاد توتن درغارت شانس بالایی داره بخصوص اگر ازطرف یک بازیکن خوب با زمان آنلاین بالا اداره بشه

2- هزینه ی تربیت (مصرف منابع برای ساخت نیرو در هر نژاد)
من صفحه مصرف هرنوع منبع برای هرنوع نژاد رو پایین آوردم
شما برای درک بهتر مطلب میتونید در صفحه اول تراوین قسمت دستورالعمل برید و هزینه تربیت برای هر نژاد رو ببینید
من اینجا فقط حاصل جمع تمام منابع مصرفی برای تربیت هر نیرو رو میارم تا با مقایسه آنها به یک نکته مهم پی ببریم
اول نژاد رومن
مجموع اندازه هر 4 منبع { گندم- اهن – خشت – چوب} برای تولید یک نیرو
سربازلژیون=400
محافظ =460
شمشیرزن =600
خبرچین = 360
شوالیه =1410
شوالیه سزار=2170
دژکوب =1830
منجنیق اتش=2990
مجموع کل موارد بالا =10220
دوم نژاد گول
سربازپیاده =315
شمشیرزن =535
ردیاب =380
رعد =1090
کاهن سواره=1090
شوالیه گول=1965
دژکوب =1910
منجنیق =3130
مجموع کل موارد بالا =10415
سوم نژاد توتن
گرزدار = 250
نیزه دار =340
تبرزن =490
جاسوس =360
دلاور =1005
شوالیه توتن=1525
دژکوب =1720
منجنیق =2760
مجموع کل موارد بالا =8450

رومن =10220
گول=10415
توتن=8450

حالا با یک تفریق ساده
مجموع منابع مصرفی برا رومن رو از مجموع منابع مصرفی برا توتن کم میکنیم و به رقم باور نکردنیه 1770 می رسیم
یعنی اگر شما رومن باشید و بخواهید از هرکدام از نیروها فقط یکی بسازید.
و من هم توتن باشم و بخواهم از هر نیرو یکی بسازم من 1770 منبع کمتر هزینه میکنم.
همچنین 10415 نژاد گول را از 8450 توتن کم کنیم به رقم 1965 می رسیم.

این اختلاف هزینه باعث میشود که نژاد توتن با منابع کمتری نسبت به دو نژاد دیگر نیرو بسازه
حالا گر بخواهیم بجای ساخت یک نیرو از هرنژاد 1000 یا  10000تا نیرو بسازیم می بنید که اختلاف منابع چشکگیر می شود.
بخصوص در سرور های عادی با یه حساب یرانگشتی تقریبا دو نژاد دیگر45 الی 60 روز از نژاد توتن عقب تر هستن
ولی در سرور اسپید 15 الی 40 روز توتن از دونژاد دیگر جلو تر میافتد.

بیایید کمی حرفه ای تر به قضیه نگاه کنیم آن هم با طرح یک سوال
سوال:
تمام مواردی که در بالا مطرح کردین درست و قبول ولی به این نکته توجه نکردین که قدرت هجومی شوالیه سزار از شوالیه توتن بیشتر هستش. یعنی یک عدد شوالیه سزار درسطح 20 اسلحه سازی قدرتی معادل 232.6 را داره
ولی یک شوالیه توتن با اسلحه سازی سطح 20 قدرتی معادل 191.7
پس نتیجه میگیریم که اگردر دهکده رومن آبشخور اسبان رو هم درسطح 20 داشته باشیم هردو یک اندازه گندم مصرف خواهند کرد و با توجه به ویژگی شوالیه سزار قدرت هجومیه بیشتری را دارا خواهیم بود؟
جواب:
در جواب سوال بالا باید به دو نکته اشاره بشه اولن درابتدای بازی و تا زمانی که رومن آبشخور اسبان رو نزنه شوالیه سزار 4 گندم مصرف میکنه یعنی اگر تو 12 گندم داشته باشی و رومن هم باشی میتونی 3 تا شوالیه سزار بسازی
ولی اگر 12 گندم داشته باشی و توتن باشی میتونی 4 تا شوالیه توتن بسازی
3تاشوالیه سزار*232.6= قدرت هجومی 6978
4تا شوالیه توتن*191.7=قدرت هجومی 7668
پس تا زمانی که کارساخت زمان بر و پرهزینه ی آبشخور اسبان، آن هم به سطح 20 {سطح آخر آبشخوری که باعث میشه شوالیه سزار از گندم مصرفیش یکی کم بشه یعنی تازمانی که سطح 19 است شوالیه سزار همون 4 گندم رو مصرف میکنه} انجام نشه توتن برتری هجومیه بیشتری را خواهد داشت.

بازم یک سوال دیگه که خیلی مهمه
سوال:
جواب سوال بالا منطقیه ولی درمورد پیاده نظام چطور؟
یک شمشیرزن رومن با اسلحه سازی سطح 20 قدرت هجومیه 86.9 را داره ولی یک تبر زن با سطح اسلحه سازی 20 قدرت هجومیه 75.4 را داره و ازاونجایی کعه دوتاشون یکی یک گندم مصرف میکنن قدرت شمشیر زن بیشتره؟
جواب:
درجواب سوال بالا باز هم باید به یک نکته مهم توجه کرد
درسته که هر دو یک گندم مصرف میکنن و روی کاغذ قدرت شمشیرزن از تبرزن بیشتره ولی باید به هزینه ساخت اونا هم دقت کرد
یک نکته باریکتر از مو اینجا هست که باید توضیح داده بشه و اونم اینه که مجموع کل منابع برای ساخت یک شمشیرزن =600 و مجموع کل منابع برای ساخت یک تبرزن=490
خب از این دو عدد بالا چه نتیجه ای میگیریم؟
بزارید عدد 490 برای ساخت تبرزن رو برا محاسبات رند کنیم به 500. خب حالا اگر ما 3000 تا منبع مجموع کل هر 4 تا منبع باشه اگر بخواهیم با تعدیل کردن شمشیرزن بسازیم و از آنجایی که هزینه کل یک شمشیرزن 600 هستش ما 5 تا میتونیم بسازیم
حالا همین 3000 تا منبع را اگر بخواهیم باهاش تبرزن بسازیم و هزینه تبرزن رو هم بجا 490 500 فرض بگیریم، خواهیم توانست شش تبرزن بسازیم.
خواهیم داشت:
6تا تبر زن *75.4=4524 قدرت هجومی
5تا شمشیرزن*86.9=4345 قدرت هجومی


پس می بینیم بازم قدرت تبرزن اگر هر دو دارای یک اندازه منابع برای ساخت نیرو داشته باشن از قدرت هجومیه شمشیرزن رومی بیشتره
{خودتون میتونید مال نژاد گول رو هم به همین روش پیدا کنید}

تازه بماند که توتن علاوه برمنابع دهکده هاش درصد بالاتری از غارت رو هم داره که با اون میتونه نقص گندم مصرفی بیشترش رو جبران کنه

پس این دو ویژگی
یعنی قدرت غارت 20 درصد از سطح مخفیگاه
و هزینه کلی ساخت کمتر نیروی توتن باعث رشد سریعش درابتدای بازی میشه

این دو ویژگی باعث قدرت یافتن توتن درابتدای بازی  وبعد هم بصورت نسبی تا آخر بازی بخاطر این دو مزیت میتونه
رشد مناسب تری نسبت به دونژاد دیگه داشته باشه
ولی نباید فراموش کرد کسانی هم هستن که با دونژاد دیگر خیلی عالی بازی میکنن و بنابه دلایلی دیگر و سبک خاص خودشون رومن یا گول رو انتخاب میکنن

تاپ غارت از آن چه کسانی است؟

این مقاله درجهت نشان دادن چگونگی غارت برای گرفتن مدالU، برای رسیدن به تاپ تن دزدان هفته است و به هیچ وجه روش ها وسبک هایی که درمقالات دیگران برای غارت کردن نوشته شده را دنبال نمیکنه؛ بلکه فقط دنبال نشان دادن این هست که چگونه بعضی ها مدام در تاپ غارت هستند.

من به این دلیل که خودم در سومین سرور اسپید جزو نفرات برتر بودم. بعد از گرفتن کتیبه جنگ آموز کوچک و داشتن 4مدال غارت، 1مدال پیشرفت کنندگان،  روبان هجومی به دلیل مشکلات شخصی که داشتم مجبور به حذف اکانت شدم. اگر بازی را ادامه میدادم؛ هم دوستان بیشتری پیدا میکردم و هم با دوستان سابق صمیمی تر میشدم.
ولی بخاطر ترم آخر که تابستانه هم بود و همچنین دنبال کارت معافیت خدمت بودم ادامه بازی برام غیر ممکن شد.و چون اسم جن جنوبی برام اهمیت خاص خودش رو داشت حتی حاضر به فروش اکانت نشدم و حتی اجازه ندادم دوستان و هم اتحادی ها چیفم کنن.
جنگ آموز کوچک را به دوست و هم اتحادیی Ramo_m2
aram نازی – فرزاد وارمین دادم و زدم رو حذف
مثال هایی که خواهم آورد از سرور اسپید ایران است و اینکه چگونه با تقلب عده ای دنبال گرفتن مدال غارت هستند.
قبل از نوشتن چگونگی غارت باید باز هم به این نکته توجه کرد؛ که اگر درهر سروری چشمتان به نژادی بجز توتن در تاپ غارت افتاد به دلایل صد درصد علمی و تجربی مطمئن باشید که فرد با تقلب {توضیح داده خواهد شد} خودر ا به جمع 10 نفر برتر رسانده است.

یعنی اگر یک بازی کاملن پاک و بدون هرگونه تبانی درجریان باشد، هیچ وقت دونژاد رومن و گول نخواهند توانست به جمع 10 دزد برتر هفته وارد شوند. من توضیحات این ادعا را در ادامه خواهم آورد تا بازیکن های کم تجربه و مبتدی بدانند چرا دونژاد دیگر از انجام این مورد عاجزنند ...


درابتدا روشهای چگونگی رسیدن به جمع نفرات برتر غارت

قبل از هرتوضیح باید گفت که کسانی که از روزهای آغازین ثبت نام کرده اند، شانس بالاتری برای بودن در تاپ غارت را دارند چراکه با ثبت نام زودتر نیروی بیشتر و با نیروی بیشتر غارت بیشتری هم خواهند داشت.
در مقاله کدام انتخاب؟ کدامین نژاد؟ دلایل اینکه نژاد توتن بیشترین غارت را دارد توضیح دادم
فقط بصورت کوتاه شده بگم که چون در ابتدا همه نژاد ها مخفیگاه میزنن و تنها نژادی که میتونه موقع غارت 20 درصد ازسطح مخفیگاه را بدزدد توتن است، پس توتن ها به دونژاد دیگر اجازه ورود به تاپ تن غارت را نمی دهند.
حتی در اواسط بازی هم که خیلی ها مخفیگاه را برای زدن ساختمانها دیگه برمیدارن اونایی که ازابتدا فارم شدن باز مخفیگاه دارن و با حملات مکرر توتن ها کمتر منبعی برای غارت دو نژاد دیگه میمونه مگه اینکه توی منطقه واقعن توتن ها در زدن متوالی فارم ها سهل انگاری کنن تا چیزی گیر رومن ها وگول ها بیاید.
مگراینکه توی منطقه ای  تا 50در50 اصلن توتن نباشد و یا توتن های فارم شده باشند که احتمال کمی دارد.

نژاد توتن درابتدای بازی بستگی به سبک بازی غارت متفاوتی خواهد داشت. خو ب برمیگردیم به یک سوال
سوال:
ببخشید من شبانه روزی با دوال و یک جانشین مرتب آنلان هستیم و تا 30در30 خود را هم بصورت متوالی غارت میکنیم. حتی اتفاق افتاده که در اوایل هفته جز 10 نفرغارت هستیم ولی به محض اینکه به روزای پایانی و موقع گرفتن مدال میرسیم چند نفر دیگر در روزهای پایانی با سرعت بیشتری غارت میکنن و عملن ما از تاپ خارج میشیم دلیلش چیست؟

بچه ها باید بهتون بگم که تنها دلیلش غارت توافقیه. یعنی چی؟
شما میتونید صفحه تاپ تن رو جداگانه در روزهای آخر باز کنید و هرنیم ساعت نگاه کنید ...
بازیکن هایی که بصورت جوانمردانه غارت میکنن کم کم ولی بصورت منظم به امتیاز غارتشون افزوده میشود ولی شما یک دفعه می بینید یک نفر وارد تاپ تن اونم در روزهای آخر که نزدیک به گرفتن مدال هست میشود و بصورت تصاعدی در هر یک ساعت امتیاز غارتش افزایش می یابد.
خب تنها دلیلش همون غارت توافقی هستش یعنی این شخص در7در7 خودش با یک نفر دومی توافق کرده که سطح انبار و انبار غذاشون بالا ببره و بعد خودش منابع زیادی که دارد را براش بفرسته و خودشم غارتش کنه
یک مثال براتون میزنم خان خوله در هفته سوم به بعد بازی در سرور اسپید جز 3 نفر اول جمعیتی میشد و مدام با کاظم 2 و کینگ توتن برای اینکه اول بشن در رقابت بود و همزمان هم درتاپ غارت با اختلاف زیاد نفر اول بود.
جالب هست که اکانت خان خوله نژاد گول بود و اینکه یکی از نژاد گول بتونه نفر اول تاپ غارت باشه تعجب برانگیز بود، البته باید بگم متاسفانه بعد از گرفتن مدال وب خاطر گزارشات مکرر خیلی از بازیکن ها به مولتی هانتر مدت کمی بن شد ولی مدال غارت ازش گرفته نشد.
این شخص بصورت توافقی غارت میزد اونم به یک اکانت نزدیک با فاصله زمانی خیلی کم؛ ازهرمنبع 25هزار تا هم که میفرستاد، با یک رفت برگش 10 دقیقه ای در عرض یک ساعت میتونست بالا یک میلیون غارت کنه
پس اگر از حالا دیدین که در اواخر هر هفته یکی فورن به جمع غارتگران پیوست و بصورت تصاعدی هم غارتش بالارفت به مولتی هانتر گزارش بدین.

شفاف تر مصداقی بیاورم. در هفته پیش از اتفاق توضیح داده شد و درحالی که تنها دو روز از توزیع مدال ها گذشته بود و جناب خان خوله با 3 میلیون منبع و نفردوم با یک ونیم میلیون منبع در صدر قرار داشتند.
داداش من فروهر جنوبی هم اومد ازهمین روش خان خوله استفاده کرد و با یکی از بازیکن های که در7در7 اش بود توافق کرد که منابع براش بفرستد و خودش غارت کنه. طی دو روز برادر من با 6 میلیون و خان خوله یا 7میلیون همچنان در صدر بودند.
و جالب اینکه تا برادر من سعی میکرد اختلاف قغارتش را با خان خوله کم کند،  خان خوله یک میلیون به غارتش در عرض چند ساعت اضافه می کرد ...
در پایان هفته خان خوله با 14 میلیون و دادشم فروهر جنوبی با 12 میلیون غارت و نفر سوم با اختلاف فاحش 7 میلیون به ترتیب نفرات اول تا سوم تاپ غارت شدند.
درسته که در نهایت گزارشات بازیکن ها ثمربخش شد و مولتی هانتر هر دو را بن کرد ولی نه خان خوله و نه دادش من مدالی که گرفته بودن ازشون پس گرفته نشد
این واقعن یک مشکل اساسیه بازیه که باعث شده مدال های تاپ غارت ارزش کمی داشته باشه؛ هرچند که همه میدانند اونایی که مدال غارت دارند را باید ازشون ترسید چون دارای نیروی زیادی هستند.
ولی اونایی که مدال هجومی میگیرن چون هی باید نیرو بسازن و تلف کنن تا رنک بالاتری داشته باشن پس اگر در اطراف شما هستن زیاد مایه ی نگرانی نخواهند بود.

البته آدم هایی هم هستن که شبانه روز زحمت میکشن و حتی 60در60 رو هم میزنن تا شاید روبان 9یا10 غارت بگیرند.

روش دیگری هم که هست استفاده از تراوین منیجره
منم بشخصه قبول دارم که اگر این برنامه آزاد بشه باعث میشه خیلیا مدیریت بهتری دربازی داشته باشن و زمانشان را  برای کارهای دیگه در زندگی و بازی بگذارند ولی از اونجایی که ما ایرانی ها درافراط و تفریط اولیم، دراستفاده از روش هایی هم که سریعتر به مقصود و مطلوب برسیم کوتاهی نمیکنیم.
تراوین منیجر باعث میشه خیلی راحت تا 60در60 و حتی بیشتر را غارت کنید و اگر هم جایی تلفات دادین با یک برسی دیگه به اونجا حمله نزنید و عملن در وقت برای غارت هم صرفه جویی کرد و هم غارت بالایی داشت.
ولی بازی جوانمردانه ازهمه چیز مهمتره هر چند ذات بازی کمتر اجازه این کار رو به بازیکن ها میده ...
باتشکر که وقت گذاشتین واین مقاله رو خواندین



بهترین مدافع و بهترین مهاجم هر نژاد

مقایسه نیروهای سه نژاد

این مقاله درجهت شناساندن نیروهای هرنژاد و مقایسه قدرت حمله و دفاعی آنها است (تحلیل بهترین مدافع و مهاجم با توجه به آیتم های گندم مصرفی _سرعت حرکت_ زمان ساخت)

نژاد توتن درحالت عادی

هزینه های تربیت و ویژگیها

Attack value Defense value against infantry. Defense value against cavalry Lumber Clay Iron Crop Crop usage سرعت
Clubswinger گرزدار 40 20 5 95 75 40 40 1 7
Spearman نیزه دار 10 35 60 145 70 85 40 1 7
Axeman تبرزن 60 30 30 130 120 170 70 1 6
Scout جاسوس 0 10 5 160 100 50 50 1 9
Paladin دلاور 55 100 40 370 270 290 75 2 10
Teutonic Knight شوالیه توتن 150 50 75 450 515 480 80 3 9
Ram دژکوب 65 30 80 1000 300 350 70 3 4
Catapult منجنیق 50 60 10 900 1200 600 60 6 3
Chief رئیس 40 60 40 35500 26600 25000 27200 4 4
Settler مهاجر 10 80 80 7200 5500 5800 6500 1
نژاد توتن درسطح 20 اسلحه سازی و زره سازی
نام                 قدرت حمله         قدرت دفاع در مقابل پیاده      قدرت دفاع درمقابل سواره                          
گرزدار                  52.4                         29.4                                   12.2
نیزه دار                17.9                         46.7                                  75.4
تبرزن                   75.4                         40.9                                  40.9
جاسوس               6.4                          17.9                                  12.2
دلاور                    76.1                        127.8                                 58.8
شوالیه توتن          191.7                       76.7                                 105.5
دژکوب                   94                          53.7                                 111.2

منجنیق                 96                         107.5                                 50



نژاد گول درحالت عادی

هزینه های آموزش و ویژگیها

ارزش حمله ارزش تدافعی در برابر پیاده نظام ارزش تدافعی در برابر سواره نظام Lumber Clay Iron Crop Crop usage سرعت
Phalanx سرباز پیاده 15 40 50 100 130 55 30 1 7
Swordsman شمشیرزن 65 35 20 140 150 185 60 1 6
Pathfinder ردیاب 0 20 10 170 150 20 40 2 17
Theutates Thunder رعد 90 25 40 350 450 230 60 2 19
Druidrider کاهن سواره 45 115 55 360 330 280 120 2 16
Haeduan شوالیه گول 140 50 165 500 620 675 170 3 13
Ram دژکوب 50 30 105 950 555 330 75 3 4
Trebuchet منجنیق 70 45 10 960 1450 630 90 6 3
Chieftain رئیس قبیله 40 50 50 30750 45400 31000 37500 4 5
Settler مهاجر 0 80 80 5500 7000 5300 4900 1

نژاد گول درسطح 20 اسلحه سازی وزره سازی
نام                 قدرت حمله         قدرت دفاع در مقابل پیاده      قدرت دفاع درمقابل سواره                          
سرباز پیاده           23.7                          52.4                             63.9
شمشیرزن          81.1                          46.7                             29.4
ردیاب                  12.8                         35.8                             24.3
رعد                   116.3                         41.6                            58.8
کاهن سواره         64.6                          145                             76.7
شوالیه گل          180.2                         76.7                             209
دژکوب                 76.7                         53.7                             140
منجنیق                119                         90.2                               50

 

نژاد رومن درحالت عادی

هزینه های تربیت و ویژگیها

قدرت حمله ارزش تدافعی در برابر پیاده نظام ارزش دفاعی در مقابل سواره نظام Lumber Clay Iron Crop Crop usage سرعت
Legionnaire سرباز لژیون 40 35 50 120 100 150 30 1 6
Praetorian محافظ 30 65 35 100 130 160 70 1 5
Imperian شمشیرزن 70 40 25 150 160 210 80 1 7
Equites Legati خبرچین 0 20 10 140 160 20 40 2 16
Equites Imperatoris شوالیه 120 65 50 550 440 320 100 3 14
Equites Caesaris شوالیه سزار 180 80 105 550 640 800 180 4 10
Battering Ram دژکوب 60 30 75 900 360 500 70 3 4
Fire Catapult منجنیق آتشین 75 60 10 950 1350 600 90 6 3
Senator سناتور 50 40 30 30750 27200 45000 37500 5 4
Settler مهاجر 0 80 80 5800 5300 7200 5500 1 5

نژاد رومن درسطح 20 اسلحه سازی و زره سازینام                 قدرت حمله         قدرت دفاع در مقابل پیاده      قدرت دفاع درمقابل سواره                          
سرباز لژیون            52.4                         46.7                             63.9
محافظ                  40.9                         81.1                             46.7            
شمشیرزن            86.9                          52.4                             35.2
خبرچین                12.8                         35.8                             24.3
شوالیه                157.2                          94                              76.7
شوالیه سزار         232.6                       117.6                            146.4
دژکوب                  88.2                        53.7                             105.5
منجنیق آتشین      124.7                       107.5                             50


مهاجم ها

درمورد زمان ساخت هر نیرو چه در سرور عادی و اسپید در تحلیل نهایی قدرت یک اکانت تاثیر آنچنانی ندارد؛ پس بیشتر توجه ما درمقایسه نیروها به گندم مصرفی وسرعت هر نیرو معطوف خواهد بود.
درابتدای بازی بخاطر نوع طراحی هر نژاد فقط گرزدار، سرباز پیاده و سرباز لژیون دردسترس بازیکن ها هستند و عملن باساخت نیروها درابتدای بازی نژاد توتن بیشترین هجوم ،نژاد گل ها بیشترین دفاع و نژاد رومن مابین این ها و متمایل به دفاع هستند ولی رفته رفته با گذشتن ازهفته های اول بازی تمام بازیکن های حرفه ای قادر به ساخت تمام نیروها هستند وبر حسب سبک ون ژادی که دارند درساخت نیروها هم انتخاب خود را انجام خواهند داد.


درابتدا بین 6 نیروی پیاده 3 نژاد بحث خواهیم کرد:
هر 6 نیرو پیاده دارای گندم مصرفی 1 هستند
- نژاد گول وضعیتش کاملن مشخص است چون سرباز پیاده بیشترین کارایی رو در دفاع بخصوص درابتدای بازی و شمشیرزن گل تنها پیاده هجومی این نژاد است.

- نژاد رومن سرباز لژیون یک همه کار درا بتدای کار وا نعطاف پذیری خوبی درهجوم و دفاع دارد اما شمشیرزن رومن قویترین نیروی درحالت هجومی و درسطح 20 اسلحه سازی است.


- نژاد توتن گرزدار و تبرزن هر دو هجومی هستند اما در ابتدای بازی بخاطر سهل الوصول بودن گرزدارا زلحاظ فنی یک امتیاز عالی برای رشد سریع توتن است.
و اما مقایسه
معمولن مقایسه برای نشان دادن وضعیت هرنیرو در مقابل نیروی دیگر و نشان دادن ویژگی های هجومی و دفاعی هرنژاد است و ما طبق مقدمه ذکر شده بین 3 نیرو تبرزن توتن، شمشیرزن گل و شمشیرزن رومن بحث می کنیم
تبرزن: مصرف منابع برای ساختش 490 و قدرت هجومی درسطح 20 - اسلحه سازی 75.4
شمشیرزن گل: مصرف منابع برای ساختش 535 و قدرت هجومی درسطح 20 - اسلحه سازی 81.1
شمشیرزن رومن: مصرف منابع برای ساخت 600 و قدرت هجومی درسطح 20 - اسلحه سازی 86.9
واز آنجایی که هر 3 یک گندم مصرف می کنند پس روی کاغذ قدرت شمشیرزن رومی در پیاده ها از همه بیشتر است.
ولی یک نکته را نباید فراموش کرد یعنی درحالت برابر منابع برای ساخت نیرو در هر سه نژاد باز قدرت تبرزن بیشتر است؛ آن هم بخاطر منابع کمی که در ساخت آن بکار می رود
فرض کنیم 3نژاد دارای 6000 ازجمع هر 4 منبع دراختیار دارند: ما می خواهیم بدانیم با این مقدار منبع هر نژاد چند نیرو پیاده می تواند بسازد.

6000 تقسیم بر 490= بصورت گردشده 12 تبرزن
6000 تقسیم بر 535= بصورت گردشده 11 شمشیرزن گل
6000 تقسیم بر 600= 10 شمشیرزن رومن

حالا اگر نیروی بدست آمده را در قدرت هجومی هرکدام ضرب کنیم متوجه می شویم که نژاد توتن دراین حالت{ یعنی وقتی هر 3 نژاد از لحاظ داشتن منابع برای ساخت سرباز برابر باشند} تعداد و قدرت بیشتری دارد.

12 تبرزن ضربدر 75.4= 904.8 قدرت هجومی 12 تبرزن
11شمشیرزن گل ضربدر 81.1=892.1 قدرت هجومی 11 شمشیرزن
10 شمشیرزن روم ضربدر 86.9= 890 قدرت هجومیی 10 شمشیرزن رومن

نظرتان را به اختلاف مصرف گندم نژاد توتن با سایر نژادها نیز جلب میکنم. چار که با نیروی هجومی برابر به دلیل بیشتر بودن تعداد سربازان توتن ها مصرف بیشتری از گندم دارند!
یک مقایسه دیگر در خود نژاد توتن (مقایسه گرزدار با تبرزن)
مقدارمنبع مصرفی برای ساخت یک گرزدار 250 و قدرت هجومی در سطح 20 اسلحه سازی 52.4
مقدارمنبع مصرفی برای ساخت یک تبرزن 490 و قدرت هجومی در سطح 20 اسلحه سازی 75.4
خوب! اگر دو نفر که هر دو نژاد توتن را انتخاب کرده اند، دارای یک اندازه منبع برای ساخت نیرو دباشند و یک کدام بخواهد گرزدار بسازد و دیگری تبرزن چه پیش خواهد آمد؟
بازهمون 6000 تا منبع رو درنظر می گیریم:

6000تقسیم بر 250=24 گرزدار
6000تقسیم بر 490=بصورت گرد شده 12 تبرزن

24 ضربدر 52.4=  1257.6قدرت هجومی 24 گرزدار
12 ضربدر 75.4=904.8 قدرت هجومی 12 تبرزن

و البته زمان ساخت در سرور اسپید گرزدار 32 ثانیه و تبرزن 54 ثانیه هست آنهم در سطح 20 ساختمان سربازخانه.
فرض کنیم سربازخانه اگرسطح 5 باشد تقریبا زمان ساخت گرزدار نصف تبرزن خواهد بود.
پس یعنی اگر ما 6000 تا منبع داشته باشیم و بخواهیم گرزدار بسازیم 24 تا و اگربخواهیم تبرزن بسازیم 12 تا و تقریبا چون زمان ساخت گرزدار نصف تبرزنه زمان ساخت هر دونوع نیرو به یک اندازه طول میکشد. وباز هم باید بگم که فقط مسئله گندم مصرفی حائز اهمیت است.
پس بازیکن ها حالا که مقایسه های بالا رو مطالعه کردند، می توانند سته به روش بازی اگرنژاد توتن رو انتخاب کردن گرزدار بسازند و یا تبرزن

مقایسه ی سواره ها بازی
درحالت هجومی
هر  3نژاد دارای این سواره ها برای حمله هستند شوالیه توتن - رعد - شوالیه گول - شوالیه رومن- شوالیه سزار رومن - البته بعضی هابرای غارت کردن بخصوص در ابتدای بازی از دلاور و کاهن سواره هم استفاده میکنند که معقول بنظر می آید.

مقایسه شوالیه توتن با شوالیه سزار
گندم مصرفی شوالیه توتن 3 و گندم مصرفی شوالیه سزار درحالت عادی 4 وب عداز رسیدن آبشخور اسبان به سطح 20 به 3 تقلیل خواهد یافت.
منبع کل مصرفی برای ساخت یک شولیه توتن 1525 و قدرت هجومی درسطح 20 اسلحه سازی 191.7
منبع کل مصرفی برای ساخت یک شوالیه سزار 2170 وقدرت هجومی درسطح 20 اسلحه سازی 232.6
باز همان روش استفاده می کنیم با 12000 منبع از جمع 4 منبع

12000 تقسیم بر 1525=بصورت گردشده 8 شوالیه توتن
12000 تقسیم بر2170=بصورت گردشده 6 شوالیه سزار

6 ضربدر 232.6 =1395.6قدرت هجومی 6 سزار
8 ضربدر191.7=1533.6قدرت هجومی 8 شوالیه توتن

6 سزارضربدر 4 گندم مصرفی= 24 گندم مصرفی
8 شوالیه توتن ضربدر 3 گندم مصرفی= 24 گندم مصرفی
پس مشخص شد که بازهم طبق همون چیزی که قبلن هم به آن اشاره کرده ام {طراحی این بازی از سوی شرکت المانی} قدرت شوالیه توتن از سزار رومن بیشتره است حتی در اواسط بازی نسبت به رومنی که سطح آبشخوری اسبان روابه 20 رسانده. باز هم توتن به دلیل غارت زیاد و ساخت نیروی بیشتر قدرت بیشتری دارا خواهد بود.
{این مقایسه رو هم میتونید برا شوالیه گل هم انجام بدین}

مقایسه شوالیه گل و رعد
گندم مصرفی رعد2 و گندم مصرفی شوالیه گل 3
منبع کل برای ساخت یک رعد 1090 و قدرت هجومی درسطح 20 اسلحه سازی 116.3
منبع کل برای ساخت یک شوالیه گل 1965 و قدرت هجومی درسطح 20 اسلحه سازی 180.2
حالا اگر یک نفراز جمع 4 منبع 12000تا منبع داشته باشد و بخواهد با رعد یا شوالیه گل بسازد چی پیش خواهد آمد؟
12000 تقسیم بر 1090=11 رعد بصورت گرد شده
12000 تقسیم بر 1965=6 شوالیه گل بصورت گرد شده
11 رعدضربدر 116.7=1283.7 قدرت هجومی 11 رعد
6 شوالیه گل ضربدر 180.2  = 1081.2 قدرت هجومی 6 شوالیه گل
11 رعد ضربدر 2 گندم مصرفی= 22 گندم مصرفی
6 شوالیه گل ضربدر 3 گندم مصرفی=18 گندم مصرفی
از آجایی که رعد سریعترین نیرو در کل بازی است با صرفه نظر کردن از اختلاف گندم مصرفی، ساخت رعد هم برای غارت و هم برای حمله مقرون به صرفه تر است.

مقایسه بهترین مدافع های بازی
همه قبول دارن که نیزه دار در مقابل سواره نظام و محافظ در مقابل پیاده نظام مدافعین عالی هستند
سوال: چرا از کاهن سواره اسم نیاورده ام؟ زیرا قدرت دفاع کاهن سواره در مقابل پیاده نظام 145 است ولی قدرت محافظ 81.1

مقدارمنبع کل برای ساخت یک محافظ 460 و قدرت دفاع درمقابل پیاده 81.1 وقتی سطح زره  20 باشد
مقدارمنبع کل برای ساخت یک کاهن 1090 و قدرت دفاع درمقابل پیاده 145 وقتی سطح زره اش 20 باشد
کاهن سواره 2 گندم مصرف میکند در صورتی که محافظ یک گندم و هزینه ساخت محافظ نصف کاهن است، پس نتیجه میگیریم 2 عدد محافظ برابر با یک عدد کاهن:
2 عدد محافظ با قدرت دفاع درمقابل پیاده 81.1=162.2
1 عدد کاهن سواره با قدرت دفاعی د رمقابل پیاده 145 =145
پس روشن است که یا چشم پوشی از سرعت این دو نیرو، قدرت دفاعی محافظ درم قابل پیاده بیشتره  است.

نیزه دار
منبع لازم برای ساخت یک نیزه دار 340 و قدرت دفاع در مقابل سواره نظام 75.4 وقتی زره سطح 20 باشد
منبع لازم برای ساخت کاهن 1090 وق درت دفاع درمقابل سواره نظام 76.1 وقتی زره سطح 20 باشد
بازهم باید دو نیزه دار روبا یک کاهن مقایسه کنید و اینگونه است که می بینیم قدرت نیزه دار به دلیل میزان مصرف گندم بیشتر است.

سرباز پیاده گل
مقدار منبع برای ساخت یک سرباز پیاده 315 و قدرت دفاعی درمقابل پیاده 52.4 ودر مقابل سواره 63.9 وقتی زره سطح 20 داشته باشد

با فرض موجود بودن 6000 منبع:
6000 تقسیم بر 315=بصورت گردشده 19 سرباز پیاده
6000 تقسیم بر 1090=بصورت گرد شده 9 کاهن سواره
مابقی محسابه با شما تا ببینید که قدرت تدافعی 19 سرباز بیشتره است یا 6 کاهن
درمورد زمان ساخت اما درسطح 20 سربازخانه و اصطبل تقریبا زمان ساخت6 کاهن با 18 سرباز برابر است. گندم مصرف 19 سرباز 19 گندم و 6 کاهن هم 12 گندم است، با این وجود تصمیم گیری به عهده شماست.
ظاهرا بهترین حالت دفاعی ترکیبی از نیزه دار و محافظ هست و می توانید با یک هم اتحادی نزدیک به خود و یا یک همسایه در قبال دادن نیروی مدافع مکمل آن را در دهکده ی خودتان داشته باشید.

اگر تازه کار هستید و یا هنوز حرفه ای تر به بازی نگاه نکرده اید، خودتان می توانید با انتخاب نیرو مناسب به این بازی زیبا بپردازین، امیدوارم مطالب بالا در نگرش شما به نیروها تغییر مفیدی ایجاد کرده باشد.